+48 791 744 495 kontakt@asap.waw.pl

Lektorze, nie popełniaj tych błędów szukając pracy.

Lektorze, nie popełniaj tych błędów szukając pracy.

Jako osoba rekrutująca lektorów do naszej szkoły, zebrałamkilka lat doświadczenia w rozmowach z kandydatami do pracy. Chciałabym się podzielić swoimi przemyśleniami dotyczącymi aplikowania na stanowisko lektora j.obcego. Jestem przekonana, że rady te mogą przydać się również osobom szukającym pracy na inne stanowiska. Istnieją pewne standardy których warto się trzymać, bo z pewnością nie zaszkodzą, a mogą tylko pomóc.

Zawsze wychodzę z założenia, że kandydat to klient. Dbam o to, żeby to co oferuję było dla niego atrakcyjne. I pewnie dlatego, że sama sobie stawiam wysokie wymagania, wymagam równie dużo od kandydata i później współpracownika. Przedstawiam Wam listę rzeczy, których należy unikać, na które chciałabym Was uczulić. Podam kilka przykładów, które sprawiają, że kontakt zaczyna się w miły sposób i od razu mam ochotę odezwać się do tej osoby.

W obecnych czasach wszyscy stajemy się dla siebie klientami – firma dla pracownika, kandydat dla firmy. Obie strony powinny dbać o atrakcyjny wizerunek, podkreślanie korzyści oraz dobre pierwsze wrażenie. No i o tym pierwszy wrażeniu będzie przede wszystkim. 

1. Adres mailowy

Najlepiej jeśli założysz profesjonalny adres mailowy z imieniem i nazwiskiem. Adresy z pseudonimamim wyglądają niepoważnie. Chyba, że taki jest celowy zamysł. W innym wypadku lepiej tego unikać.

2. Mail aplikacyjny

Niestety, nawet zdając sobie sprawę z tego, że wysyłamy często zbiorowe maile, wiadomość bez treści jest źle odbierana. Wiedząc, że będziesz wysyłał  grupowe maile, przygotuj sobie treść maila i po prostu wklej ją razem z CV. Zrobi to na rekruterze na pewno lepsze wrażenie niż pusty mail.

CV

3. Schemat/szablon CV

Jeśli nie jesteś biegły w wordzie polecam skorzystać z gotowych i darmowych szablonów CV. W internecie jest ich cała masa. Wyglądają bardziej profesjonalnie, czytelniej i tak naprawdę oszczędzą Ci czas podczas tworzenia atrakcyjnego CV.

4. Zdjęcie w CV

Jeżeli wklejasz zdjęcie, zadbaj o to, żeby było ono profesjonalne, dobrej jakości. Nie musisz zaraz biec do fotografa. Wystarczy elegancko się ubrać i poprosić kogoś, żeby zrobił nam zdjęcie chociażby na tle nowoczesnych wieżowców.

5. Informacje kontaktowe

Informacje kontaktowe powinny być zawsze w widocznym miejscu, sprawdź dwa razy numer telefonu czy nie ma błędu. Adres zamieszkania inny niż Warszawa (ewentualne miejsce pracy) nie ma najmniejszego znaczenia. Mail, numer telefonu, profil na linkedin jeśli jest, fajnie znać wiek, ale oczywiście to nie przesądza o niczym.

6. Edukacja

Jeśli chodzi o edukację, warto skupić się na tym, co istotne oraz dające nam przewagę wśród konkurencji, coś co może zainteresować rekrutera. Jeśli pisałeś licencjat lub magistra na ciekawy temat z którego rzeczywiście coś więcej wiesz, pochwal się tym.

7. Doświadczenie

Najczytelniejszy jest układ od ostatniego, bieżącego stanowiska do pierwszego związanego z ofertą pracy. Interesują mnie również obowiązki wykonywane w danym miejscu. Jeśli posiadasz opinie, rekomendacje, referencje na Linkedin, wrzuć je do CV pod stanowiskiem, przecież tak właśnie działa tzw social proof, czyli inni poświadczają o Tobie i dzięki temu stajesz się bardziej wiarygodny w oczach obcej osoby.

8. Zainteresowania

Wielu profesjonalnych rekruterów spiera się o to, czy ta część jest w ogóle istotna, ponieważ często nie wnosi wiele do samego procesu wybierania pracownika. Z drugiej strony kilka słów o tym co Cię pasjonuje, co jest Twoim konikiem, z pewnością pozwoli drugiej osobie odrobinkę Cię poznać od tej prywatnej strony i może nawet wzbudzić sympatię.

9. Sprzedaj się, czyli personal branding

Tak jak pisałam we wstępie. Jesteśmy dla siebie klientami, więc tym samym musimy anuczyć się sprzedawać swoje usługi, umiejętności. Przeanalizuj swoją obecność w siecie. Co pokazujesz i jak może to zostać odebrane przez potencjalnego pracodawcę.

Przed spotkaniem z rekruterem odpowiedz sobie na dwa pytania:

  • Co firma zyska, kiedy Ciebie zatrudni?
  • Jaką wartość chcesz oferować?

Zastanów się, czego tak naprawdę potrzebuje firma, z jakimi ludźmi pracuje, jakie cechy faworyzuje. W ASAP pracują głównie ludzie ekstrawertyczni, dla których nauczanie to zawód, a nie dodatkowe “parę złotych”, osoby, które lubią nietypowe podejście do nauki. Spójrz na ogłoszenie, stronę i fanpage. Podkreślcie te cechy osobowości, których szuka rekruter.

Personal branding to trend, który jak na razie nie zamierza odejść w zapomnienie, wręcz przeciwnie. Warto podejśc do swojej kariery jak do planu na biznes. Dzięki dobremu planowi i jasno określonym celom łatwiej podejmować dobre decyzje, negocjować i osiągać to, czego się pragnie, niż to co nam przypadek przyniesie.

10. Sprawdzaj z kim będziesz rozmawiał

Zawsze sprawdzaj czym się zajmuje firma, czym się wyróżnia na rynku, jaką ma misję i plany na przyszłość. Dla mnie jest to bardzo ważne żeby osoba, która umawia się ze mną na rozmowę wiedziała kim jesteśmy, jak uczymy i jaka jest nasza misja. Dzięki temu wiem, że nie tracimy razem czasu, a osoba z którą rozmawiam jest zainteresowana rozwojem w takiej firmie.

Dajcie znać w komentarzach jakie są według Was rzeczy, które pracodawca powinien robić w trakcie rekrutacji? Każdy czas jest dobry na naukę w drugą stronę 😉

Karolina

 

Podobne Posty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *