+48 791 744 495 kontakt@asap.waw.pl

Skuteczna Nauka Angielskiego | Metoda 3 P | Badania Naukowe

Skuteczna Nauka Angielskiego | Metoda 3 P | Badania Naukowe

skuteczna nauka angielskiego front

W tym artykule wyjaśnię na czym polega skuteczna nauka angielskiego według badań naukowych nad mózgiem i tym jak się uczą ludzie.

Podam Ci trzy kluczowe elementy mające wpływ na proces zapamiętywania i naukę języka. Sprawdź, czego nie możesz pominąć w trakcie procesu nauki. Dzięki tym zasadom będziesz uczyć się szybciej i efektywniej.

Zacznijmy.

Metoda 3 P

Po zebraniu informacji dotyczących uczenia się i tego jak pracuje nasz mózg, wybrałam trzy główne elementy, bez których proces nauki jest zwyczajnie nieefektywny.

Nazwałam je „Metodą 3 P” czyli Przyjemność – Powtórki – Praktyka. Zobaczmy jak je wykorzystać w uczeniu się.

skuteczna nauka angielskiego 3

1. Jak czerpać przyjemność z nauki angielskiego?

Zgłębiaj swoje zainteresowania po angielsku.

Rób to, co robisz w wolnym czasie, ale po angielsku, aby lepiej przyswajać wiedzę.

Skuteczna nauka angielskiego to taka, w której nasza rzeczywistość polskojęzyczna odnajduje swoje odbicie w rzeczywistości anglojęzycznej. Chcę powiedzieć przez to, że każdy nasz problem możemy rozwiązać w języku angielskim. Zauważ, że o wiele łatwiej będzie Ci zrozumieć tutorial czy inne wideo, jeśli jesteś już zaznajomiony z tematem po polsku.

W tym samym czasie możesz czerpać przyjemność z nauki kolejnych słów i wyrażeń. Dzięki temu „you kill two birds with one stone”, czyli upieczesz dwie pieczenie przy jednym ogniu.

 

Język to klucz do innego świata, a nie sztuczny cel sam w sobie.

 

Korzystaj z google.com po angielsku.

Uwierz mi, że naprawdę można się sporo nauczyć zmieniając jedynie sposób wyszukiwania informacji. Internet jest skarbnicą darmowej wiedzy. Wystarczy tylko wyciągnąć po nią rękę.

Skuteczna nauka angielskiego jest przyjemna.

Nauka zwykle kojarzy nam się z wysiłkiem, trudem, mozolnym wkuwaniem. Co więcej, są osoby które otwarcie mówią, że:

„nienawidzę angielskiego, ale muszą się go nauczyć”

Cóż począć w takiej sytuacji?

Zostało udowodnione naukowo (klik), że emocje i nastawienie mają niebagatelny wpływ na efekty uczenia się, gdyż są związane z produkcją hormonów odpowiedzialnych właśnie m.in. za długoterminową pamięć i uczenie się.

Pozytywne emocje towarzyszące procesowi nauki sprzyjają zapamiętywaniu oraz zwiększają motywację. I odwrotnie, negatywne emocje jak niechęć, strach, złość czy nawet nuda ograniczają nasze zdolności zapamiętywania. Wydaje się więc, że nie ma innego wyjścia jak zacząć pracować nad pozytywnym podejściem do języka. Jak można to zrobić?

? Skup się na tym, co jest tu i teraz i czerp z tego radość.

Nikt, kto uczy się języka obcego nie będzie w stanie powiedzieć, że „już się go nauczył”. Nauka języka jest niekończącym się procesem, ponieważ język jest czymś żywym i ogromnym, dlatego to od Ciebie zależy z jakim nastawieniem będziesz szedł przez te doświadczenie.

? Skup swoją uwagę na tym, co dobre.

Zobacz, jak przyjemnie jest móc oglądać film po angielsku, nawet z polskimi napisami. Jak przyjemnie jest rozumieć nawet co niektóre słowa. To jest przyjemność na której należy się skupić, a nie na tym, jak dużo wiedzy zostało jeszcze do opanowania. Wybieganie myślą w przyszłość i wyobrażanie sobie, ile jeszcze wysiłku należy włożyć w naukę, odbiera energię i motywację do dalszej pracy.

? Zaakceptuj popełnianie błędów jako część procesu nauki.

Wyluzuj się, nie krytykuj za błędy, bądź dla siebie wyrozumiały, przecież to proces nauki. Nikt nie zaczyna od końca tylko od początku.

Przecież uczysz się przede wszystkim dla siebie, dla własnej korzyści. Jeśli nie pamiętasz słówek, albo nie możesz się nauczyć czasów – nie spinaj się. Bardzo możliwe, że to nie z Tobą jest coś nie tak, ale to wina złej metody! Zmień podejście, metodę, spróbuj strategii uczenia się.

Im bardziej będziesz się stresować i denerwować na siebie samego, tym bardziej zablokujesz sobie możliwość nauki danego materiału.

Znajdź rozwiązanie problemu zamiast rozkładać ręce. (Nie wiesz co robisz nie tak, jaki sposób jest dla Ciebie najlepszy? Umów się ze mną na konsultację). Tak jak pisałam wcześniej, dobry nastrój i pozytywne podejście podczas nauki angielskiego to kluczowe elementy sukcesu.

Tylko próbując i myląc się możesz się nauczyć. Nikt nie jest nieomylny. Zauważ, że nawet osoby pochodzące z Polski robią błędy językowe, a co dopiero osoba ucząca się nowego języka! Jako osoby uczące się masz prawo do popełniania błędów i to jest OK.

Tylko ten, kto coś robi może coś zbudować.

? Znajdź wewnętrzną motywację do nauki angielskiego.

Nie wiesz jak to zrobić?

W tym artykule (klik) opisałam banalnie prosty i skuteczny sposób również potwierdzony badaniami naukowymi.

2. Powtarzaj materiał

Nie spodziewaj się, że będziesz płynnie mówić po angielsku, jeśli w ogóle nie ćwiczysz tej umiejętności.

Wystarczy spojrzeć na krzywą zapamiętywania poniżej, żeby zobaczyć w jak szybkim tempie zapominamy niećwiczone informacje. Nawet biegła znajomość języka, którego nie używasz, już po kilku miesiącach znacząco się zmniejsza! To dlatego właśnie mówi się, że nauka języka trwa całe życie. Nie można się go nauczyć i już. Cały czas należy dbać o ćwiczenie, kontakt i poszerzanie wiedzy.

Dolna część wykresu (oś x) pokazuje częstotliwość powtórki. Pionowa linia (oś y) wskazuje poziom zapamiętania w procentach.

Widać jak niebieska linia, czyli moment pierwszej nauki, szybko spada w dół, tak że po 30 dniach to prawie zero. To oznacza, że bez powtórki momentalnie zapomniamy. Dzieje się to dlatego, że nowe połączenia nerunowe potrzebują wzmocnienia.

Za każdym razem kiedy powtarzasz np. czytając książkę, artykuł, powtarzając fiszki dodajesz kolejną warstwę w połączeniu neruonowym, dzięki czemu wzmianiasz je. Taka treść jest łatwiejsza do przypomnienia.

metody nauki angielskiego

Metoda Bite Size Chunks

Według metody „bite size chunks” mózg lepiej przyjmuje częstsze ale mniejsze porcje wiedzy, niż rzadsze i dłuższe sesje nauki.

Dlatego ucz się i powtarzaj małe części. Rób 10 minutowe sesje każdego dnia zamiast 1 w tygodniu.

Iluzja kompetencji czyli pułapka myśleniowa

Kiedy powtarzasz, to skupiaj się na rzeczach trudniejszych, nie trać czasu na zagadnienia, które już dobrze opanowałeś, ale uważaj na tzw. iluzję kompetencji.

Iluzja kompetencji to poczucie pewności, że opanowałeś dany materiał, kiedy masz go przed sobą np. listę słówek. Kiedy przychodzi użyć słowa, które uważasz, że już świetnie znasz, okazuje się, że jednak masz czarną dziurę w głowie.

Jak tego uniknąć?

Powtarzajcie poprzez odgadywanie, a nie zwykłe czytanie czy patrzenie na słowa.

Do tego celu świetnie sprawdzają się wszelkiego rodzaju aplikacje do nauki słówek jak Quizlet czy Anki. Aplikacja tego typu pomaga lepiej zapamiętać materiał. Ale tak jak wspomniałam wcześniej kluczowym elementem skutecznej nauki angielskiego jest wykorzystywanie tych słówek i wyrażeń w każdej możliwej sytuacji, co prowadzi nas do ostatniego punktu…

3. Praktyka czyni mistrza, czyli...

„Practice makes perfect”, jak powiadają starożytni.

To właśnie dzięki praktyce, czyli kreatywnemu wykorzystywaniu nabytej wiedzy, tworzymy i wzmacniamy nowe połączenia neuronowe. Co więcej, istnieje kolejna, podobna zasada, którą rządzi się mózg:

USE IT OR LOSE IT (użyj albo strać to)

Kiedy używamy jakiejś wiedzy, jest ona pamiętana, bo połączenia neuronowe są cały czas stymulowane. Kiedy przestajemy jej używać, brakuje impulsów energetycznych, dzięki którym połączenia zachowują swoje życie, co powoduje zapominanie informacji (klik). Widzisz już dlaczego nie wystarczy samo powtarzanie słówek czy struktur i teorii.

Jeśli chcesz nauczyć się języka, musisz go używać.

Połączenia neuronowe są jak ścieżki w lesie. Im częściej ludzie po nich chodzą tym są bardziej widoczne. Im są rzadziej uczęszczane, tym szybciej zarastają trawą i znikają.

Brain Power czyli kilka słów o neuroplastyczności mózgu

Neuroplastyczność to umiejętność zmieniania się przez komórki mózgowe w odpowiedzi na wewnętrzne i zewnętrzne czynniki ( tłum. autora, klik).

Badania nad neuroplastycznością mózgu wykonane na Uniwersytecie w Alabamie (klik) udowadniają, że mózg uczy się i zmienia przez całe swoje życie i nie jest do końca prawdą powiedzenie „You can’t teach an old dog new tricks” (Starego psa nowych sztuczek nie nauczysz). Można powiedzieć, że nie jesteśmy już skazani na życie oparte na negatywnych wspomnieniach i doświadczeniach, ale jesteśmy w stanie przeprogramować nasz mózg w taki sposób, aby żyć szczęśliwie. Cały czas możemy się uczyć nowych rzeczy, jeśli dbamy o wysoką jakość stylu życia.

Według przeglądu naukowego dotyczącego wzmacniania tzw. „brain power” (klik), czyli siły mózgu, istnieją dodatkowe dwa czynniki poprawiające funkcje kognitywne mózgu, pamięć oraz ogólne dobre samopoczucie i teraz Ci je pokażę.

? Wysiłek intelektualny wydłuża zdrowie.

Badania wskazują na znaczny wpływ wysiłku intelektualnego na przedłużenie zdrowia i uniknięcie demencji, czyli zaniku pamięci wraz ze starzeniem się.

Naukowcy udowodnili, że już 4 letnia nauka języka obcego oraz nauka grania na instrumencie przed ukończeniem 18. roku życia zmniejsza ryzyko rozwoju demencji o 60% w porównaniu do grupy, która nie uczyła się ani języka ani muzyki przed 18 rokiem życia!

Co więcej, po zaledwie 4 miesiącach nauki gry na pianinie grupa osób wieku 60-84 odczuwała znacznie polepszenie samopoczucia, skupienia uwagi, funkcji motorycznych, samokontroli, skanowania wzrokiem oraz pamięci.

? Wysiłek fizyczny trzyma połączenia neuronowe przy życiu.

O wysiłku fizycznym i jego zdrowotnych właściwościach słyszymy coraz częściej. Okazuje się, że sport ma wpływ nie tylko na ciało, ale również na umysł. Na to, jak szybko będziemy odczuwać efekty starości, jak dobrze będziemy przetwarzać informacje.

Intensywny wysiłek aerobowy (np. bieganie, skakanka, rowerek, orbitrek czy maszyna do wiosłowania) wspomaga przetrwanie połączeń neuronowych u dorosłego człowieka oraz odwraca skutki starzenia się np. przywracając straconą masę szarych komórek.

? Mózg uczy się całe życie.

Nie raz słyszałam:

„Jestem za stary, żeby nauczyć się języka.”

Otóż nie jesteś i badania nad neuroplastycznością mózgu to potwierdzają. Według odkryć z zakresu neuroplastyczności mózgu, na naukę języka nigdy nie jest za późno. Każdy może zbudować lub zmieniać połączenia neuronowe przez całe swoje życie dzięki świadomemu treningowi mentalnemu.

Aby poznać więcej czynników wpływających na przedłużenie życia w zdrowiu odsyłam Cię do bardzo fascynującego przeglądu badań nad mózgiem dr Joyce Shaffer (klik)

A teraz głos oddaję Tobie.

Mam nadzieję, że ten artykuł pokazał Ci co jak powinna wyglądać skuteczna nauka angielskiego. Teraz Twoja kolej.

Napisz jakie badanie najbardziej Cię zaskoczyło. Co nowego wprowadzisz do swojej nauki już dziś?

Napisz mi w komentarzu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

 

angielski online