+48 791 744 495 kontakt@asap.waw.pl

Amerykanie – jak z nimi rozmawiać? Poznaj językowe różnice kulturowe.

Amerykanie – jak z nimi rozmawiać? Poznaj językowe różnice kulturowe.

Nie będzie to nic odkrywczego, jeśli stwierdzę, że Amerykanie różnią się od Polaków pod wieloma względami – to oczywiste. Bardzo wiele nas również łączy, ale dziś chciałabym skupić się na pierwszym zagadnieniu, czyli naszych odrębnościach z naciskiem na kontekst lingwistyczny. Przykłady znajdziesz w telewizji, internecie, wiadomościach, w życiu codziennym i oczywiście w historii. Zwróć uwagę, jak często w trakcie nauki języka angielskiego zdarza Ci się pomijać aspekt kulturowy i prawdopodobnie niejednokrotnie mogłeś odczuć tego negatywne skutki, np. podczas spotkania biznesowego lub w trakcie zwykłej towarzyskiej wymiany zdań z osobami z USA. Czy atmosfera zrobiła się wtedy gęsta jak smoła? Któryś z gości poczuł się zakłopotany? Odjęło Ci mowę? Sprawdź, na co uważać, co robić i czego nie robić podczas spotkania z gośćmi zza wielkiej wody.

Amerykanie, a witanie i żegnanie się

Amerykanie mają w zwyczaju witać się raczej nieformalnie. Nie używają zbyt często form „Sir” czy „Madame” i nie stosują dużej litery w słowie „you”, jak to często bywa przypadku słowa “Ty” używanym w j. polskim. Przeczytałam kiedyś, że brak nadmiernej formalności wywodzi się z ich przeświadczenia, że wszyscy są równi. Ciekawe, prawda?

Podczas witania się najlepszą odpowiedzią na “How do you do?”,“How are you?”, czy “How are you doing?” jest “Fine,” “Great,” lub “Very well, thank you. And you?”. Wystarczy krótka odpowiedź, ponieważ jest to przeważnie forma grzecznościowa i nikt nie wymaga od Ciebie raportu na temat stanu Twojego zdrowia lub samopoczucia. Uprzejmym zachowaniem jest odbić pytanie stosując np. formę „How are you?” -> „Fine. And you?”. Prosto i oszczędnie 😉

Jeśli usłyszysz “We’ll have to get together” albo “Let’s do lunch.”, uznaj to raczej za formę przyjaznego gestu, a nie zaproszenie. Analogicznym zachowanie w Polsce jest powiedzenie “musimy się zdzwonić, aby dłużej o tym porozmawiać” lub “zgadajmy się jakoś niedługo”. Jeśli chcesz się faktycznie spotkać, zaproponuj konkretny termin. Podobnie jest w przypadku zwrotu “See you later”. Nie oczekujmy, że ponownego spotkania. Jest to po prostu popularna, grzeczna forma żegnania się.

Amerykanie, a przedstawianie siebie i innych osób

Jeśli ktoś Cię przedstawia innej osobie, najlepiej wstań. Warto pamiętać o takich formach grzecznościowych, jak “Nice to meet you”, „Pleased to meet you” lub „Likewise” (wzajemnie). Dla niektórych z Was mogą to być oczywiste sprawy, jednak prowadząc warsztaty często zwracam na to uwagę, bo w ferworze emocji zapominamy o tym.

Kolejną bardzo przydatną i wartościową rzeczą przy przedstawianiu sobie ludzi po angielsku jest podanie krótkiej informacji o jednej i drugiej osobie. Np. “John, this is Magdalena. Magdalena is a design artist at ASAP Speak&Play company. John is a manager at our firm.”

Amerykanie, a small talk

Small talk jest naturalnym i ważnym elementem kultury krajów anglojęzycznych i stanowi popularną formą grzecznościową. To dlatego ćwiczymy tę umiejętność na każdych warsztatach English Workshops. Small talku nie unikniesz również podczas rozmowy z Amerykaninem, dlatego warto, abyś się go nauczył. Jak to zrobić? Zajrzyj do mojego poprzedniego wpisu “Small talk – Kilka wskazówek na start” albo wpadnij na nasze warsztaty.

Amerykanie zadają zwykle krótkie pytania i oczekują krótkich odpowiedzi. Jeśli poczujesz się niekomfortowo słysząc jakieś pytanie, wystarczy, że odpowiesz “In my country, that would be a strange question.” 😀

Amerykanie, a uprzejmość

Pamiętaj o najważniejszych formach grzecznościowych, dzięki którym będziesz brzmieć bardziej uprzejmie, czyli np.

  • Could you open the window please?
  • Do you mind if we start earlier?
  • “Pardon?” i “Excuse me?” zamiast “What?” 😀

Co zrobi kulturalny Amerykanin, gdy głośno kichnie, kaszlnie lub dotknie kogoś przez przypadek? Również powie „Pardon me” lub „Excuse me”. Zwrot „I’m sorry” jest zarezerwowany do przepraszania, kiedy zrobisz coś złego. np. niechcący nadepniesz komuś na stopę.

Słowa “Please” i “Thank you” są również bardzo istotne w Stanach Zjednoczonych i warto ich często używać.

Inny przyjazny gest z którym możesz się spotkać w relacji z osobami z USA to tzw. „back slapping”. Niektórzy Amerykanie są tzw. “back slappers” czyli “klepaczami pleców”, oznacza to, że klepią po plecach swoich rozmówców w akcie przyjaźni lub w ramach aprobaty swojego rozmówcy 🙂

Don’t beat about the bush, czyli nie owijaj w bawełnę!

Amerykanie preferują bezpośrednią komunikację. Przeważnie jeśli Amerykanin mówi “Yes” lub “No” to właśnie to chce nam dokładnie zakomunikować. Jeżeli mówi „Maybe”, to chce powiedzieć “It might happen”; to nie znaczy “No.”

Jeśli zdarzy Ci się czegoś nie zrozumieć podczas rozmowy, zawsze zadawaj pytania i nie udawaj, że rozumiesz. Amerykanie zadają wiele pytań, nie wstydzą się okazać braku wiedzy. Jeśli nie będziesz zadawać pytań, statystyczni Amerykanie odbiorą to w jeden sposób  – wszystko jest jasne lub… może jesteś rosyjskim agentem? 😮

Sprawdź poniższe pytania. Przydadzą Ci się podczas rozmowy z każdym obcokrajowcem.

  • What do you mean?
  • Could you clarify that?
  • I didn’t get that one. Could you repeat please?

Jeśli chcesz „get a word in edgeways” (czyli wtrącić słowo), powiedz “Excuse me” lub „May I add something?”

Podsumowanie

Kultura amerykańska jest mocno zakorzeniona w mediach działających w Polsce, dlatego nie odczuwamy jej, jako obcej. Podchodząc do tematu od strony lingwistycznej, najważniejsze jest to, aby obserwować zachowanie rozmówcy i słuchać uważnie, co ma do powiedzenia. Zadawaj pytania i zawsze zachowuj czujność (wróg nie śpi – taki żarcik :p) Dzięki temu będzie Ci znacznie łatwiej naśladować zachowanie naszego rozmówcy (sprzyja to w budowaniu rozmowy i relacji) oraz unikniesz niepotrzebnych gaf. Pamiętaj również, że najlepszą formą nauczenia się tych wszystkich zachowań jest trening. Wpadnij na warsztaty językowe English Workshops, które prowadzę w poniedziałki, wtorki i środy w centrum Warszawy i wspólnie porozmawiajmy. Pierwsze wejście jest GRATIS 😉

Cheers!
Karolina

Podobne Posty

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *