+48 791 744 495 kontakt@asap.waw.pl

Jak szybko nauczyć się angielskiego wykorzystując potencjał swojego mózgu?

Jak szybko nauczyć się angielskiego wykorzystując potencjał swojego mózgu?

Mając mało czasu i cierpliwości chcesz dowiedzieć się jak szybko nauczyć się angielskiego.

 

Nic prostszego! Bez wględu na to czego się uczysz powinieneś przestrzegać uniwersalnych praw rządzących przyswajaniem wiedzy. Dzięki nim nauka staje się szybka i efektywna.

 

W tym nowym artykule podzielę się z Tobą listą 7 naukowo udowodnionych zasad-wytrychów nauki języka angielskiego, dzięki którym staniesz się bardziej świadomy i przyspieszysz swój progres.

 

Czytając dalej.

wieczinie początkujący

ZASADA NR 1

Czerpanie Radości z Nauki Angielskiego

“Najlepiej uczysz się, gdy zapominasz o tym, że się uczysz lub nie jesteś tego świadomy.”

Czy nauka może być przyjemna? 

Jeśli jesteś tzw. “wiecznie początkującym” to przyjemność z nauki języka pewnie jest Ci obca i  kojarzy Ci się tylko z przymusem. 

Jednakże, zdaniem badaczy mózgu, efektywna nauka nie tylko może, ale wręcz musi być przyjemna, ponieważ ROZWÓJ w naturalny sposób daje RADOŚĆ, a radość powoduje produkcję hormonów stymulujących proces UCZENIA SIĘ.

WIECZNIE POCZĄTKUJĄCY

Radość z nauki jest ściśle powiązana z naszymi celami językowymi, których osiąganie daje nam satysfakcję i motywację do dalszego działania.

Ciekawość a Hormony

 

Ciekawość uwolnia w międzymózgowiu takie substancje jak:

  • adrenalina 
  • noradrenalina 
  • dopamina 
  • peptydy np. endorfiny, enkefaliny

 

Wysyłane za ich pośrednictwem sygnały stymulują neurony, w ten sposób w mózgu powstają nowe połączenia które są namacalnym skutkiem procesów uczenia się. 

 

produkcja neuroprzekaźników → uczenie się

 

Proces uczenia się nie może zachodzić bez produkcji neuroprzekaźników. Co gorsza, substancje chemiczne mogą również hamować procesy uczenia się. Na produkcję neuroprzekaźników wpływa nie tylko rodzaj aktywności, ale również dieta czy nastawienie do nauki. Dlatego gdy wyczerpią się zapasy choćby jednego z neuroprzekaźnika trudno o koncentrację i skupienie.

4 Głównych Wrogów Uczenia się Języków

4 głównych wrogów uczenia się języków:

stres 

zmęczenie

nuda

nieregularność

Zasada nr 1:

Efektywna nauka daje radość. Jeśli nie czerpiesz radości z nauki, może to oznaczać, że nie jest ona efektywna.

Jak mogę wykorzystać tę zasadę?

Zacznij od postawienia sobie celów językowych, które będziesz w stanie osiągnąć, aby poczuć satysfakcję z nauki i robić rzeczywisty postęp.

ZASADA NR 2

Określ Cele Językowe

 

Stawianie konkretnych celów pomaga wielu ludziom być bardziej efektywnym. 

Mi również.

W nauce języka chińskiego stosuję metodę SMART, dzięki której trzymam się obranego kursu.

 

Czym są SMART Cele?

 

SMART cele są:

  • Konkretne
  • Mierzalne
  • Możliwe do osiągnięcia
  • Istotne dla mnie
  • Określone w czasie

 

Przykłady moich krótkoterminowych celów językowych:

  • Każdego ranka zrobić min. 15 minut nowych lekcji w aplikacji + 5 minut powtórki – główny cel → ukończyć kurs w aplikacji
  • Przynajmniej raz w tygodniu obejrzeć film/1 odcinek serialu
  • W weekendy przerobić jedną czytankę z Youtube, obejrzeć serial
  • 2x miesiąc porozmawiać min. 30 minut w aplikacji Tandem

 

Przykłady moich długoterminowych celów językowych:

  • osiągnąć konkretny poziom biegłości (nie stawiam sobie konkretnego czasu, ale chcę to zrobić tak szybko, jak to możliwe)

 

Dzięki nim:

  • widzę szybki postęp
  • wiem, co mam robić każdego dnia, żeby przybliżać się do celu 
  • wiem, co już osiągnęłam (i to mnie motywuje)
  • mam regularny kontakt z językiem 
  • nie robię przerw w nauce
  • wyrabiam sobie dobre nawyki

 

Ważne: W zależności od ilości odpoczynku i wolnego czasu, zwiększam lub redukuję ilość celów na miesiąc. 

Zasada nr 2:

Weź odpowiedzialność za stawianie i realizację celów językowych, dzięki temu zwiększysz motywację i satysfakcję z nauki. 

Jak możesz wykorzystać tę zasadę?

Jeśli jesteś wiecznie początkującym zacznij od jednego lub dwóch konkretnych celów.  Będzie Ci łatwiej o nich pamiętać i je realizować.  Unikniesz przytłoczenia na początku swojej drogi.

Samodzielne planowanie własnej nauki jest próbą rozwiązania problemu, angażuje nasz mózg. Dlatego nie czekaj, aż ktoś poprowadzi Cię za rękę. Bądź niezależny.

ZASADA NR 3

Najlepiej Zapamiętujemy Informację, Które Możemy Odnieść do Siebie

“Motywacja jest pochodną ciekawości i Twoich zainteresowań.”

Mózg, zanim podejmie trud nauki, zawsze zadaje sobie takie pytanie:

 

Po co mam się tego uczyć?

 

W swoim wyborze kieruje się takimi kategoriami:

TO WSZYSTKO ZOSTAJE PRZEKAZANE DALEJ

nowe

potrzebne

fascynujące

intrygujące 

z jakiegoś powodu budzące zainteresowanie

TO WSZYSTKO ZOSTAJE ODRZUCONE

nudne

za trudne

nie związane z moimi potrzebami

Zwróć uwagę na dobór odpowiednich materiałów, które będą wspierały osiąganie Twoich celów językowych oraz pobudzały Twoją ciekawość.

 

Takie podejście dostarczy Ci wiele radości, ponieważ zauważysz, że nauka angielskiego nie jest celem samym w sobie, ale dochodzą do tego dodatkowe wartości, jak samorozwój czy poszerzenie horyzontów.

Zasada nr 3:

To czego się uczysz musi być dla Ciebie użyteczne i ciekawe. 

Jak możesz wykorzystać tę zasadę?

Zastanów się co jest dla Ciebie istotne na początku nauki – dla wielu osób jest to mówienie, chęć komunikacji. 

Zacznij od materiałów i narzędzi, które właśnie tego uczą! 

Zacznij np od:

  • Metody Popularnych Zwrotów, 
  • konwersacji z lektorem
  • aplikacji, które uczą komunikacji, a nie tylko pojedynczych słówek!

Odrzuć te materiały, aplikacje, kursy, które nie są istotne dla Ciebie z perspektywy Twoich celów językowych.

ZASADA NR 4

Emocje Pomogą Ci Zapamiętać Więcej

 

“Informacje o zabarwieniu emocjonalnym zostają łatwiej zapamiętane niż neutralne”

 

Teraz już wiesz dlaczego listy słówek czy zdań wyrwanych z kontekstu są trudne do nauki – brakuje w nich emocji. 

 

Jak Wykorzystać Emocje, aby Wzmocnić Pamięć?

 

Mam na to 2 proste rozwiązania:

  1. metoda skojarzeniowa
  2. uczenie się z kontekstu

 

1. Metoda Skojarzeniowa.

 

Porównaj te dwa przedstawienia jednego słowa. Co łatwiej zapamiętać?

 

slumber = drzemka

 

CZY

wiecznie początkujący

Dla wielu osób drugie przedstawienie bardziej działa na wyobraźnię, a co za tym idzie, łatwiej je zapamiętać i następnie przypomnieć sobie. Dobrze wykonane skojarzenie zostanie z Tobą na zawsze.

 

Czym jest Metoda Skojarzeniowa?

 

Metoda Skojarzeniowa dodaje ładunek emocjonalny do słówka bez kontekstu. Bazuje na stworzeniu krótkiej opowieści, zdania obrazującego znaczenie i dźwięk słowa.

 

Jak ją wykorzystać?

 

  1. twórz krótkie historie z użyciem nowego wyrażenia
  2. wyobraź sobie sytuację w jakiej wypowiadasz nauczone wyrażenie
  3. wyolbrzym te emocje, ton głosu, miny, gestykulację
  4. twórz krótkie zdania w którym umeiścić zarówno znaczenie słowa oraz jego dźwięki, jak to pokazuje powyższa grafika ze słowem “slumber”.

 

Pamiętaj: Na efektywność uczenia się wpływ ma nie tylko dobór metody i treści, ale również atmosfera w jakiej się uczymy języka.

2. Uczenie się z Kontekstu

 

Kolejnym ważnym aspektem jest uczenie się z kontekstu.

 

Oznacza to, że łatwiej zapamiętasz wyrażenia z ulubionego filmu czy serialu, ponieważ wzbudza on Twoje emocje. Wykorzystaj to, aby zwiększyć efektywność nauki. Jak ja i moi uczniowie uczymy się z seriali?

Zasada nr 4

Włącz emocje do nauki. 

Jak możesz wykorzystać tę zasadę?

Ucz się z ulubionych seriali, książek, kanałów youtube itd.

Stosuj metodę skojarzeń, aby łatwiej zapamiętać słowo lub wyrażenie.

ZASADA NR 5

Nauka Angielskiego Wymaga Czasu i Poświęcenia

“Osoby które mają bogatą wiedzę na dany temat łatwiej zapamiętują nowe informacji niż ktoś, kto dopiero zaczyna poznawać nową dziedzinę wiedzy.”

Jeśli uczysz się angielskiego od długiego czasu, ale nie widzisz efektów to może to również znaczyć, że uczysz się za rzadko.

 

Jak szybko nauczyć się angielskiego? Ile razy tygodniowo powinieneś się uczyć, żeby widzieć duże postępy?

 

Odpowiedź to: 4 godziny w tygodniu.

 

Od poziomu 4 lekcji w tygodniu następuje skokowy przyrost umiejętności językowych. Od Ciebie zależy ile będzie trwała jedna sesja – 5, 10 czy 60 minut. Zasada jest taka, aby wyrobić sobie zwyczaj codziennego lub częstego uczenia się, kontaktu z językiem, żeby osiągnąć te minimu, które zapewni Ci szybki progres.

wiecznie początkujący

Dlaczego na Początku Jest Ciężko? (a potem jest łatwiej)

 

Oznacza to, że po pierwszych lekcjach angielskiego będzie Cię bolała głowa ze względu na intensywność wysiłku intelektualnego, ale już po dwóch miesiącach zauważysz znaczną różnicę.

 

Im więcej będziesz się uczyć, tym łatwiej nauka będzie Ci przychodzić.

 

Ostatnio jedna z moich studentek powiedziała mi, że kilka miesięcy temu zaczęła oglądać z mężem seriale z napisami. Na początku mogli obejrzeć 20 minut i mieli dość, ale teraz spokojnie oglądają cały odcinek serialu z łatwością. To naprawdę działa. 🙂

Krzywa Nauki: Jak Wygląda Proces Nauki Języka?

 

Proces nauki to nigdy linia prosta. To wzloty i upadki.

wiecznie początkujący

W trakcie nauki możesz natrafić na zastój, którym jest :

 

Etap Plateau

 

Jak widać na załączonym obrazku, faza ta charakteryzuje się stagnacją. Wielu uczących się angielskiego doświadcza tej przejściowej fazy na etapie średniozaawansowanym. Często oddziela ona nas od osiągnięcia zaawansowania.

 

“Brak progresu może być spowodowany zbyt mała ilością nowych bodźców.”

 

Czym są nowe bodźce?

To nowy podcast, nowy kanał na youtube, może nowy lektor, inna aplikacja do nauki. Jednym słowem: ZMIANA.

 

Efekt “AHA”

To moment uświadomienia sobie czegoś. Najczęściej polega na zrozumieniu jak działa język, gramatyka.

Zasada nr 5:

Mózg kieruje się zasadą używaj lub wyrzuć. Ćwiczenie czyni mistrza. W nauce języka nie ma drogi na skróty.

Jak możesz wykorzystać tę zasadę?

Ćwicz regularnie, małymi krokami buduj dobre nawyki.
Zastosuj Immersję językową – otocz się językiem.
Jeśli trafisz na fazę plateau zacznij od zwiększenia ilości poświęcanego czasu na naukę i urozmaicenia form nauki.

ZASADA NR 6

Wybieraj Różnorodne Aktywności

“Wszystko co robimy i czemu poświęcamy dużo czasu znajduje odbicie w sieci neuronalnej. (…) pierwsze zmiany w sieci neuronalnej widoczne są już po kilku dniach ćwiczeń.”

Uczenie się zależy przede wszystkim od trzech czynników: 

  1. motywacji 
  2. czasu poświęconego danym zagadnieniu 
  3. głębokości przetwarzania informacji

 

Teraz opiszę Ci czym jest głębokość przetwarzania informacji oraz jak ją stymulować.

 

Czym Jest Głębokość Przetwarzania Informacji?

 

Im więcej zmysłów bierze udział w procesie uczenia się, tym więcej struktur zostaje pobudzonych i zmuszonych do współpracy, a to prowadzi do lepszego zapamiętywania. 

wiecznie początkujący

W tym przypadku najlepiej działa na nasz mózg:

  • Samodzielne tworzenie celów językowych
  • Samodzielne tworzenie zasad, zadań
  • Rozwiązywanie problemów samodzilenie (zamiast oglądania wyjaśnienia na youtube, czy czytania w google)
  • Nauczanie innych

 

Rozwiązywanie typowych zadań w podręczniku nie wymaga głębokiego przetwarzania informacji, a więc nie prowadzi do zapamiętywania informacji. 

 

Manipulując informacjami, przetwarzając je i używając w różnych kontekstach, uzyskujemy efekt trwałego zapisania w pamięci bez konieczności uciążliwych, nudnych i nielubianych powtórzeń. 

Nauka Przez Obserwację i Naśladowanie

 

Wykorzystaj naturalne skłonności mózgu do nauki poprzez naśladowanie. Metoda Naśladowania (Mimicking) to nic innego jak patrzenie na kogoś, kto mówi po angielsku i powtarzanie układu ust, języka, dźwięków. Później powtarzanie wyrażeń i zdań za aktorami w filmach.

Nie bój się przesady, kiedy siedzisz wygodnie na sofie i oglądasz serial. Wyolbrzmynienie emocji, tonu głosu czy gestykulacji również dobrze wpływa na zapamiętywanie.

A co z Gramatyką?

 

Nauka języka jest szukaniem zasad i reguł, dzięki którym mogę się komunikować.

 

Zasady i reguły to GRAMATYKA.

 

Nie musisz uzupełniać ćwiczeń przez godzinę, jeśli jest to dla Ciebie nudne. Równie dobrze możesz czytać proste czytanki i analizować zdania, struktury gramatyczne. Dzięki temu szybciej nauczysz się zasad, którymi rządzi się angielska gramatyka. 

 

Tak naprawdę liczy się ile razy widziałeś poprawne zdanie z tą strukturą.

 

Zatem powodem popełnianych błędów może być np. zbyt mała liczba dostarczonych mózgowi przykładów, co jest wynikiem zbyt małej liczby godzin przeznaczonych na naukę języka.

 

Nie zapominajmy, że podręczniki gramatyczne (np. English Grammar in Use) nie są wcale takie bezużyteczne. Często polecam swoim uczniom samodzielną powtórkę gramatyki od podstaw. To naprawdę bardzo pomaga w nauce i komunikacji. Jednakże kluczem jest aktywne używanie tego, czego się już nauczyliśmy.

Używanie Języka To Nie Tylko Komunikacja. 

 

Do pożądanych zmian w sieci neuronalnych dochodzi podczas używania nowo poznanych pojęć w różnych kontekstach. 

 

To na przykład:

  • Czytanie tekstów związanych ze słownictwem którego się uczysz, bądź czytanie różnych tekstów na swoim poziomie i analizowanie struktur
  • Segregowanie słownictwa – mind mapy (patrz przykład poniżej)
wiecznie początkujący
  • Pisanie np. dziennika, opinia na jakiś temat, zdania z nowym słówkiem
  • Słuchanie podcastów
  • Oglądanie filmów

Zasada nr 6:

Trwałość uczenia się zależy od tego, jakie zadania wykonujesz, jakie hormony pobudzasz poprzez stymulację odpowiednimi ćwiczeniami.

Jak możesz wykorzystać tę zasadę?

Wykorzystuj wszystkie zmysły do nauki
Analizuj to, co czytasz
Staraj się rozumieć słowa z kontekstu
Twórz zasady gramatyczne analizując struktury w tekście
Wykorzystuj swoją ciekawość czy indywidualne talenty do zgłębiania tematów językowych
Bądź swoim nauczycielem

ZASADA NR 7

Twój Mózg Jest Gotowy Uczyć się Całe Życie.

“Żaden inny gatunek nie rodzi się z równie otwartym, zdolnym do uczenia się i plastyczny mózgiem, który może się uczyć całe życie”. 

Tak, całe życie.

 

Pod warunkiem, że to czego się uczysz po raz pierwszy będzie aktywnie wykorzystywane, dzięki temu mózg uzna to za przydatne i zachowa to w pamięci.

 

Neuroplastyczność Mózgu: Czy Jesteś za Stary na Naukę Języka?

 

Co to jest neuroplastyczność mózgu? 

Neuroplastyczność mózgu to umiejętności przystosowawcze naszego mózgu polegające na zmianie organizacji połączeń neuronalnych pod wpływem stymulacji.

 

Innymi słowy:

 

Urodziłeś się z mózgiem, który jest w stanie przystosować się do każdego środowiska występującego na na naszej planecie.

Czyli zasady nr 7:

Twój mózg jest gotowy uczyć się całe życie. A czy Ty jesteś gotowy? 😉

Jak możesz wykorzystać tę zasadę?

Jeśli naprawdę chcesz się nauczyć mówić po angielsku, to spróbuj wykorzystać te wskazówki.

Masz w sobie wszystko to, co jest potrzebne do efektywnej nauki. 🙂

Wszystkie powyższe informacje dotyczące badań i odkryć naukowych pochodzą z książki “Neurodydaktyka: Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi” Marzeny Żylińskiej, Wydawnictwo  Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.

Twoja Kolej.

Mam nadzieję, że uzyskałeś odpowiedź na pytanie “jak szybko nauczyć się angielskiego?” Moja odpowiedź na to pytanie nie należy do najprostszych w wykonaniu, ale na dłuższą metę daje większe rezultaty.

Podziel się ze mną swoimi metodami uczenia się oraz efektami wykorzystywania powyższych zależności w nauce angielskiego.

Asap Speak&Play

5 thoughts on “Jak szybko nauczyć się angielskiego wykorzystując potencjał swojego mózgu?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

angielski online